Jakie są preferencje Polaków dotyczące win? Czym kieruje się przysłowiowy Kowalski sięgając po butelkę wina? Która płeć wybiera częściej wino? Kobiety czy mężczyźni? Na te i inne pytania znajdziecie dziś odpowiedzi.
Założenia badań konsumenckich
W przytaczanych przeze mnie badaniach konsumenckich wzięło udział 500 przypadkowych osób spożywających wina. Formą badań był kwestionariusz ankietowy, posiadający pytania zamknięte wielokrotnego wyboru. Respondentów stanowiły zarówno kobiety i mężczyźni, w różnym wieku, posiadając różne wykształcenia i status społeczny. Badania przeprowadzono w 2011 roku, więc są jak najbardziej aktualne.
Jakie trunki wybieramy?
Co najważniejsze w Polsce, jak równolegle z tendencją światową, spada spożycie alkoholi wysokoprocentowych na rzecz niskoprocentowych. Stwierdzono, że najczęściej wybierano piwo, następnie Polacy sięgają po kieliszek wina. Jak wygląda struktura spożycia wina na przestrzeni lat? W 1990 roku statystyczny Polak wypijał 7,4 litra wina, w 2000 roku zaobserwowano wzrost spożycia do 12 litrów, jednakże lata 2009-2010 przyniosły znów spadek konsumpcji win w kraju. Hm, ale mam nadzieję, że najbliższe lata przyniosą nam tylko wzrost spożycia.
Polacy piją wino kilka razy w miesiącu (30% ankietowanych), bądź okazjonalnie (20%) lub raz w miesiącu (20%). A przecież pisałam, że kieliszek wina raz dziennie to doskonałe źródło zdrowia! Kobiety statystycznie istotnie częściej wybierały wino aniżeli mężczyźni. Osoby młode do 20 lat częściej sięgały po piwo, zaś osoby w wieku 41-60 lat zdecydowanie preferowali picie wina. Chyba dobrego smaku nabiera się z wiekiem?
A cena?
Wina z „jakiej półki” wybieramy? Polacy najczęściej kupują wina w przedziale 21-30zł (40%) oraz 31-40zł (21,6%). Polacy aż w 66% odpowiedzi, stwierdzili, że wolą wino czerwone. Biorąc pod uwagę gatunek, to wino półsłodkie jest wybierane najchętniej. A jak sprawa się ma do wieku? Wina wytrawne znajdują smakoszy w wieku 41-60 lat, po wina słodkie sięga młodzież 18-20 lat. Ponadto wina wytrawne znajdują nabywców wśród ludzi z wyższym wykształceniem. Niepodważalnie wiek, czyli doświadczenie oraz wiedza sprawiają, że skłaniamy się ku dobrym wyborom!
Czynniki wyboru
Stojąc przed wyborem wina stawiamy, po pierwsze, na walory smakowe, jego jakość oraz cenę. Mało uwagi zwracamy na pochodzenie wina, szczepy winorośli. Prawidłowe podanie wina to także bardzo ważna rzecz. Ale niestety nie wszyscy mają taką świadomość. Największa grupa respondentów wie, że należy schładzać wina białe i musujące, jednak to wciąż za mało. Ale co najważniejsze aż 80% ankietowanych deklaruje chęć pogłębiania wiedzy na temat wina. I tego się trzymajmy! Pogłębiajmy swoja wiedzę winiarską, wyjdzie nam to tylko na zdrowie!
Źródło: Czarniecka-Skubina E., Szczepańska A., Leśniewska M., MurawskaS.:Czynniki wyboru i preferencje polskich konsumentów. Zeszyty Problemowe Postępów Nauk Rolniczych 2012.